Un articol dedicat de rabinul Rabbi Sir Jonathan Sacks. (http://www.thejewishstar.com/stories/the-power-in-josephs-dreams-and-in-ours,18678) subiectului de mai sus ridică o problemă interesantă şi totodată importantă în domeniul interpretării viselor. Autorul nu insistă pe vise ca mesaje ale Divinităţii ci pe capacitatea lui Iosif de a le interpreta pornind de la detalii cunoscute în prealabil în legătură cu viaţa visătorilor şi mai ales de a le implementa.

În acest sens autorul trasează următoarea schemă: a visa vise, a interpreta visele tale şi ale altora şi a le implementa.
Iosif are cultura visului şi stăpîneşte tehnica de interpretare. Încă de tînăr el îşi interpretează propriile vise care îi prevestesc un destin măreţ aşa cum o arată viaţa lui ulterioară. Apoi, le interpretează pe ale celorlalţi, cum e cazul viselor faraonului. Dar el nu se limitează doar la interpretarea viselor faraonului ci oferă şi soluţii pentru a evita nenorocirile prezise de ele.
Astfel Iosif concepe o metodă prin care vremurile de sărăcie şi mizerie care ameninţă Egiptul, prezise de vis, să fie contracarate. El îl sfătuieşte pe faraon imediat după interpretare:
Şi acum să aleagă Faraon un bărbat priceput şi înţelept şi să-l pună peste pământul Egiptului.
Să poruncească dar Faraon să se pună supraveghetori peste ţară, ca să adune în cei şapte ani de belşug a cincea parte din toate roadele pământului Egiptului.
Să strângă aceia toată pâinea de prisos în aceşti ani buni ce vin şi s-o adune în cetăţile pâinii, sub mâna lui Faraon, şi să o păstreze spre hrană;
Hrana aceasta va fi de rezervă în ţară pentru cei şapte ani de foamete, care vor urma în ţara Egiptului, ca să nu piară ţara de foame.
Aceasta a plăcut lui Faraon şi tuturor dregătorilor lui. (Facere 41: 33-36.)
Autorul conchide: Totuşi cea mai impresionantă realizare (a lui Iosif) este darul său, abilitatea de a implementa visele. Adică, de a oferi soluţii la ele.
Să nu ne amăgim însă: dacă visele premonitive au sau pot avea soluţii – şi asta depinde de voinţa divinităţii – visele analizate de Freud, de exemplu, nu au soluţii în sensul implementării lor, ci pot doar indica problemele inconştiente care afectează sănătatea psihică a visătorului. Beneficiul lor este că ne ajută să conştientizăm adevăratele noastre probleme ca să modificăm corespunzător atitudinea noastră vizavi de cutare dificultate vitală.
–
Citatul biblic din http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=25&cap=41
Asemanatoare sunt interpretari ale viselor in basme, de exemplu cand imparatul are un vis si cheama un batran intelept sa i-l descifreze – in sensul ca sunt tot vise premonitive.
P. S : nu articolul tau, ci al domnului e slab.
Nu inteleg sensul titlului, despre ce putere e vorba? In plus, nu e chiar cum se spune in articol. In visele noastre nu descoperim pasiunele noastre pe care ar trebui sa le urmam, asa cum ne indruma autorul. El confunda acele „pasiuni” inconstiente cu visele constiente. Daca Maetin Luther avea un vis ai pe care il urmarea, nu e vb de dorinta inconstienta. Se spune de obicei: urmeaza-ti visul, dar e cu totul altceva. Nu trebuie sa confundam dorintele constiente cu cele inconstiente. In fine, in articol se dau cateva exemple care nu au legatura cu dorintele inconstiente si nici cu tehnica lui Freud.
Un articol slab..
Nu ai observat ca visele faraonului interpretate de Iosif sint vise premonitive deci nu din cele analizate de Freud care provind din dorinte inconstiente.